Sunday 25 August 2013

PROOF thru 'think IN pictures' Salahuddin Al 'Ayyubi vs Free Syrian Army AkhirZAMAN . . .


GeneralKNOWLEDGE's - AsSalam Da’iee illa’Allah 'UMATi Salahuddin Al 'Ayyubi (Ṣalāḥ Al 'Dīn Al 'Ayyubīy‎, bahasa Kurdis Silhedînê Eyûbî, Bahasa Parsi: Selahaddin Eyyubi) atau nama sebenarnya Yusuf bin Ayyub (1137 -1193) mengasaskan dinasti Ayyubi bangsa Kurdis di Mesir dan Syria.

* (Salahuddin Al 'Ayyubi beliau hidup pada ZAMAN Tabi'een - tabi’een yakni Cicit kepada para Sahabat Radhiyallahu Anhu)

Di Barat beliau dikenali sebagai Saladin. Dia juga terkenal dalam kalangan Nasaro (eropa) dan Muslim dengan kebolehannya sebagai ketua dan ketangkasannya dalam peperangan yang disertai juga dengan sifat kesateriaan dan belas kasihannya semasa Perang Salib.

Dengan kewafatan Nur Ad 'Din pada tahun 1174, beliau menjadi Sultan Mesir. Beliau kemudian mengisytiharkan kemerdekaan daripada kerajaan Seljuk dan mengasaskan Kerajaan Ayubbiyyah. Beliau turut mengembalikan ajaran Sunah Wal Jamaah di Mesir.

Salahuddin Al 'Ayubbi wafat pada 4 Mac 1193 di Kota Damsyik tidak lama selepas pemergian Raja Richard. Apabila mereka membuka peti simpanan Salahuddin untuk membiayai upacara pengebumiannya, mereka mendapati ia tidak cukup (diriwayatkan Salahuddin hanya meninggalkan sekeping wang emas dan 4 wang perak semasa kematiannya.

Ada juga riwayat yang menyebut wang itu henyalah wang 5 Dinar) . Salahuddin telah memberikan hampir kesemua hartanya kepada rakyat-rakyatnya yang miskin.

Makamnya yang terletak di Masjid Ummaiyyah merupakan tumpuan tarikan pelancong yang terkenal. Makamnya adalah antara makam yang sering dikunjungi umat Islam di seluruh DUNIA.

TOP NEWS Photos: Pejuang Free Syrian Army dilihat dalam kejiranan Salah Al 'Din (Salahuddin Al 'Ayyubi atau Salah Ad 'Dīn Yusuf ibn Ayyub) di pusat bandar Aleppo, 22 Ogos, 2013. REUTERS/Muzaffar Salman (SYRIA - POLITICS CIVIL UNREST CONFLICT TPX IMAGES OF THE DAY – think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Pejuang Free Syrian Army yang sedang bersembahyang di dalam sebuah bilik di Deir Al ‘Zor 22 Ogos 2013. Gambar diambil 22 Ogos 2013. REUTERS/Khalil Ashawi (SYRIA - POLITICS CONFLICT CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY – think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Bahan-bahan kimia dan topeng gas yang digambarkan di sebuah gudang di barisan hadapan pertempuran antara pejuang pembangkang dan tentera kerajaan, semasa lawatan berpandu oleh tentera Syria di pinggir Damsyik Jobar 24 Ogos 2013. Televisyen negeri Syria berkata, tentera mendapati bahan kimia pada hari Sabtu di dalam terowong yang telah digunakan oleh pemberontak, menolak menyalahkan serangan gas saraf yang membunuh beratus-ratus minggu ini dan panggilan BARAT/Western memuncak untuk campur tangan asing. REUTERS/Khaled Al ‘Hariri (SYRIA - MILITARY POLITICS CONFLICT TPX IMAGES OF THE DAY – think IN pictures @1WORLDCommunity)

TOP NEWS Photos: Wakil Tinggi PBB bagi Hal Ehwal Pelucutan Senjata Angela Kane (tengah) tiba di Damsyik 24 Ogos 2013. Kane tiba di Syria pada hari Sabtu untuk menolak untuk akses kepada senjata kimia tapak serangan yang disyaki untuk pemeriksa PBB, yang sudah di Syria untuk menyiasat tuduhan-tuduhan sebelumnya. REUTERS/Khaled al-Hariri (SYRIA - POLITICS CONFLICT CIVIL UNREST TPX IMAGES OF THE DAY – think IN pictures @1WORLDCommunity)


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...