Saturday 17 August 2013

Afrika Selatan: Pertikaian Perlombongan berterusus selepas setahun


GeneralKNOWLEDGE's - Afrika Selatan: Pertikaian Perlombongan berterusus selepas setahun Marikana 'pembunuhan beramai-ramai' Ia adalah tahun sejak 34 pelombong yang menarik - menuntut gaji yang lebih tinggi - ditembak mati oleh polis Afrika Selatan dalam masyarakat miskin Marikana.

Pembunuhan mencetuskan kemarahan di seluruh negara dan di seluruh DUNIA. Industri ini masih dibelenggu dengan masalah. Kemiskinan Pekerja, pertikaian gaji dan mengecut keuntungan semua kekal berleluasa. Para pelombong masih bekerja di bawah tanah dalam apa yang digambarkan sebagai keadaan yang sukar dan berbahaya.

"Cara yang rakan-rakan saya mati, ada yang lelaki yang muda dan lain-lain adalah umur yang sama dengan saya. Saya melihat tidak ada sebab mengapa rakyat terpaksa dibunuh kerana mereka hanya berjuang untuk wang," kata John Manqinda, yang bekerja di lombong Lonmin dalam Marikana.

Satu lagi pelombong, Anderson Ka-Nduku, menambah: "Hidup ini masih sukar Tiada ada apa-apa telah berubah sejak rakan-rakan saya terbunuh Tidak walaupun gaji Mereka itu masih belum membayar kita"

South Africa: Mining disputes continue a year after 'Marikana massacre' It is a year since 34 striking miners - demanding higher wages - were gunned down by South African police in the impoverished community of Marikana.

The killings sparked outrage across the nation and around the world. The industry is still plagued with problems. Worker poverty, pay disputes and shrinking profits all remain rife. The miners still work underground in what are described as difficult and dangerous conditions.

"The way my colleagues died, some were young men and others were the same age as me. I see no reason why people had to be killed because they were only fighting for money," said John Manqinda, who works at the Lonmin mine in Marikana.

Another miner, Anderson Ka-Nduku, added: "Life is still hard. Nothing has changed since my colleagues were killed. Not even the salaries. They still haven't paid us."


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...