Tuesday 24 April 2012

Tidur D' Sebelah Kanan

Nabi Muhammad Sallallahu Alayhi was Sallam menasihati kita 1433 tahun yang lalu untuk memulakan arah tidur kita di sebelah kanan, mengapa? . . .



Saintis mengatakan bahawa tidur di sebelah kiri tidak sehat, sebagaimana jantung akan berada di bawah tekanan paru-paru kanan, yang terbesar daripada kedua-dua paru-paru, dan ini akan memberi kesan penguncupan lebih-lebih lagi jika orang yang sudah tua.

Juga mereka memberi jaminan bahawa perut penuh yang itu sendiri adalah di bawah tekanan organ yang paling berat dalam saluran pencernaan, hati, yang melengahkan pengosongan, juga akan mengenakan tekanan ke atas jantung. Hence yang mereka menasihati orang ramai untuk tidur di sebelah kanan terutamanya untuk pesakit oleh mana-mana penyakit jantung.

Maha Suci Allah!! Yang memberitahu Nabi Sallallahu Alayhi was Sallam nasihat perubatan ini?


Sleeping On the Right Side . . .

Prophet Mohamed peace and blessings of God be on him advised us 1433 years ago to start our sleeping mode on the right side, why? . . .

Scientists say that sleeping on the left side is not favored, as the heart would be under the pressure of the right lung, the biggest of the 2 lungs, and this would affect its contraction especially if the person is old.

Also they assure that the full stomach which itself is under the pressure of the heaviest organ in the digestive tract, the liver, which delays its emptying, would also impose a pressure on the heart. Hence they advise people to sleep on the right side especially for patients by any heart disease.

Glory to Allah!!! Who told our prophet peace and blessings of God be on him, this medical advice?

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...