Monday 4 June 2012

The Chinese Who To Be Pawn by Jew IV

NUBuAT Rasulullah Salla‘Allahu Alayhi was Sallam (Huru-hara DUNIA bukan Kiamat)!!! Friday 15 Ramadan 1433 or Friday 3 August 2012 (Today: 04 June 2012 NUBuATAN left @2Month or 60 Days to Go)!!! LIKE I ALWAYS SAY ITS BETTER TO PREPARE EVEN IF NOTHING HAPPENS! may God bless you all always 'Ameen


The Li Bloodline part IV

Bagaimanakah The Hidden Hand mahu menangani situasi-situasi di Timur? Situasi di negara-negara Arab dapat diatasi dengan bantuan para pengikutnya dari kalangan Yahudi Eropah dan orang Eropah sendiri. Pemimpin-pemimpin Arab dapat dicucuk hidungnya ke sana ke mari dengan amat mudah. Negara paling utama untuk dicucuk hidung tentulah Arab Saudi, dan Freemason British terpaksa mengutuskan anjing Yahudi Lawrence of Arabia untuk menggerakkan revolusi Arab menentang Khalifah Uthmaniyyah, untuk membentuk generasi pemerintah Arab Saudi yang pada masa yang sama adalah pengampu dan penjilat Barat.

Negara ini mempunyai 2 tempat suci; Mekah dan Madinah dimana dua tempat ini sahajalah The AntiChrist diharamkan Allah Subhanahuwa Ta’ala memasukinya kerana setiap kali dia ingin masuk, para malaikat menjaganya dengan penuh garang. Tetapi nampaknya The AntiChrist tidak dapat bergembira terlalu lama kerana satu bangsa lain yang mendukung agama Tuhan telah menunjukkan penentangan.

The AntiChrist sudah berkira-kira, jika Imam Mahadi tidak lahir dari kalangan Arab, sudah tentu dia lahir dari kalangan bangsa misteri. The AntiChrist perlu mencari hamba-hambanya yang baru, yang dapat dipercayai bagi mengawal situasi di Timur terutamanya di Asia Tenggara. The AntiChrist telah nampak seekor naga besar yang amat garang, yang dapat digunakannya untuk tujuan ini. Tetapi bagaimanakah dia mahu mengawal naga ini?

The Chinese Who To Be Pawn by Jew




Untuk melemahkan 'naga' China, Freemason mengarahkan bertan-tan candu dieksport ke China. Ini adalah strategi pertama untuk menembusi Kota Larangan iaitu dasar Tutup Pintu yang diamalkan oleh pemerintah China terhadap perdagangan bebas kapitalis yang sudah tentu akan menjejaskan perdagangan tempatan.

Harapan mereka,rakyat China sudah pasti menyukai candu dan ini akan melemahkan mereka. Candu dan dadah merupakan sejarah hitam bagi bangsa Cina dan candu juga membawa kepada penghinaan kepada bangsa mereka kerana sebelum itu bangsa Cina menganggap bangsa mereka lebih hebat, bertamadun dan superior dari bangsa-bangsa lain,khasnya dalam kes ini, kepada bangsa-bangsa Barat.

Ketika itu pedagang-pedagang asing telah ramai di pelabuhan-pelabuhan China. The Hidden Hand telah merangka plan jangka panjang untuk menundukkan 'Naga China' ini. Pertamanya, mencipta satu fahaman yang memenangkan rakyat seluruhnya, iaitu secara ekonomi;memiliknegarakan ekonomi untuk kepentingan rakyat.

Fahaman ini akan menentang ekonomi monarki China yang bergantung kepada segala jenis cukai dan juga warisan ekonomi feudal China.Dengan itu,lahirlah tulisan Karl Marx dan Friedrich Engels iaitu Das Kapital dan The Communist Manifesto yang menjadi kitab rujukan Mao dan pemimpin-pemimpin Komunis yang lain untuk menundukkan rakyat China.

Menundukkan bangsa Cina dengan satu fahaman yang ekstrem adalah amat penting kerana ia lebih mudah bagi bangsa Cina yang berfahaman Buddha pada amnya;kerana agama Buddha tidak mengajarkan sistem ekonomi. Ini berbeza dengan agama Islam yang lengkap keseluruhannya dan telah ada sistem ekonominya sendiri.

Fahaman Komunis ini sebenarnya digunakan sebagai alat untuk menjatuhkan raja-raja dan pemerintah.Sebelum digunakan ke atas China,para Elit penyembah Iblis telah menggunakan fahaman komunis ini ke atas Russia, kerana Tzar Russia (raja Russia) sememangnya menentang Freemason dan kehendak-kehendak Zionis Yahudi. Siapakah yang membunuh Tzar terakhir,Tzar Nicholas II?

Ia adalah perancangan Freemason Russia yang berselindung di sebalik Bolshevik Komunis. Sejarah penghapusan Maharaja terakhir Russia adalah sama dengan skrip yang digunakan ke atas Maharaja China. Oleh itu,selepas mencipta Komunis,masanya untuk berparti! Gulingkan Maharaja!

Kita mulakan skrip ini dengan sejarah Perang Candu di China.




Peperangan British-China 1839-1842 juga dikenali sebagai Perang Candu I. Peperangan ini merupakan titik peralihan dalam sejarah moden negeri China kerana selepas peperangan ini, khususnya selepas termeterai Perjanjian Nanking pada 29 Ogos 1842, China terpaksa menamatkan dasar isolasi dan seterusnya mengadakan hubungan dengan kuasa-kuasa barat.

Orang Cina menganggap peperangan ini berlaku kerana masalah candu. Orang-orang barat pula menganggap peperangan ini berlaku kerana masalah politik, ekonomi dan sosial yang berkaitan dengan hubungan diplomatik, perdagangan bebas dan sistem keadilan. Masalah candu hanya merupakan faktor sampingan yang mempercepatkan peperangan. Ramai ahli sejarah mendakwa peperangan ini berlaku akibat pertembungan dua kebudayaan.

Terdapat beberapa sebab berlakunya Perang Candu.Ahli-ahli sejarah seperti Fairbank, Edgar Holt dan Soothills menganggap keengganan China untuk mewujudkan hubungan diplomatik atas dasar sama taraf dengan kuasa-kuasa barat menjadi sebab utama berlakunya Perang Candu Pertama. Orang-orang Cina menganggap China sebagai “Middle Kingdom” atau “Chung Koa” yang lebih bertamadun. Maharaja China dianggap sebagai anak syurga dan pemerintah universal.

Orang-orang asing dianggap sebagai orang gasar atau barbarian atau fan kwae, iaitu hantu-hantu asing yang tidak bertamadun. Kedatangan orang asing dianggap sebagai kehadiran wakil-wakil negara pembayar ufti yang mahu tunduk di bawah kekuasaaan China. Dasar ini tidak dipersetujui oleh orang-orang barat, terutamanya British kerana mereka mengamalkan konsep persamaan taraf, lebih-lebih lagi selepas termeterainya Perjanjian Westphalia 1648 antara negara-negara Eropah yang menegaskan hubungan antara negara mesti dijalankan atas dasar sama taraf, tidak kira negara itu kecil atau besar.

Sebelum Perang Candu, China tidak pernah menandatangani sebarang perjanjian dengan kuasa-kuasa barat kecuali dua perjanjian mengenai sempadan dengan Rusia, iaitu Perjanjian Nerchinsk 1689 dan Perjanjian Kiachta 1727. Usaha-usaha British untuk mewujudkan hubungan diplomatik dengan China gagal kerana China tidak dapat menerima konsep persamaan taraf yang diamalkan oleh British. Antara utusan British yang dihantar ke negeri China ialah utusan Lord Macartney 1793, utusan Lord Amherst 1816 dan utusan Napier 1834. Faktor utama yang menggagalkan utusan tersebut ialah masalah “kow tow” (adat menyembah raja) yang dikenakan ke atas utusan-utusan tersebut.

Orang-orang barat tidak boleh mengadakan hubungan secara langsung dengan Kerajaan China. Hubungan mesti dijalankan melalui sebuah badan iaitu “cohong” yang ditubuhkan pada 1720. Keengganan China untuk mewujudkan hubungan diplomatik atas dasar sama taraf telah menyebabkan kuasa-kuasa barat terutamanya British terpaksa mengambil tindakan secara kekerasan. Edgar Holt dalam bukunya “The Opium Wars in China” menegaskan “the opium war was fought to end forever China’s assumption of superiority to all other nations”.

Pembubaran monopoli perdagangan China Syarikat Hindia Timur British pada tahun 1833 telah menyebabkan ramai pedagang British datang ke negeri China. Untuk melindungi mereka, seorang penguasa perdagangan atau Taipan telah dilantik di Canton. Penguasa perdagangan yang pertama dilantik pada Mac 1834 ialah Lord Napier.


Kegagalan untuk mewujudkan hubungan diplomatik dengan China telah mengecewakan beliau sehingga meninggal dunia di Macau pada Oktober 1834. beliau digantikan oleh L.V. Davies pada tahun 1835. L.V. Davies juga gagal mewujudkan hubungan diplomatic dengan China dan terpaksa bersara pada 1837. Beliau digantikan oleh GeorgeBest Robinson. Robinson juga menerima nasib yang sama sehingga terpaksa bersara pada 1839 dan digantikan oleh Charles Elliot. Semasa Charles Elliotlah berlaku Perang Candu 1839-1842.





Christopher Hibbert dalam bukunya “The Dragon Wakes” dan Kenneth Scott Latourette dalam bukunya “A History of Modern China” menegaskan masalah perdagangan bebas khususnya sekatan China ke atas perdagangan asing merupakan faktor utama berlakunya Perang Candu I 1839-1842. Dewasa itu, British mengamalkan dasar perdagangan bebes yang menganggap mereka berhak berdagang di mana sahaja dan dengan siapa sahaja.

Akibat perkembangan Revolusi Perusahaan, British memerlukan negeri China sebagai pasaran kepada barang-barang keluaran industri mereka serta untuk mendapatkan bahan mentah terutamanya teh dan sutera. Bagi British, perdagangan dianggap sebagai hak manakala China menganggapnya sebagai keistimewaan yang diberi dan boleh ditarik balik jika difikirkan perlu.

China bersikap anti perdagangan asing. Mereka menganggap perdagangan asing tidak penting kerana keperluan dalam negeri khususnya makanan mencukupi disebabkan pertanian merupakan punca utama ekonomi China. Dalam susunlapis masyarakat China, peniaga/pedagang merupakan golongan yang terendah dan kegiatan perdagangan atau perniagaan sebagai pekerjaan yang hina.

Malah orang-orang Cina yang berdagang dengan orang-orang asing dianggap sebagai pengkhianat. Akibat daripada itu, China telah mengenakan pelbagai sekatan ke atas perdagangan asing. Sekatan-sekatan ini telah menimbulkan perasaan tidak puas hati pedagang-pedagang asing.

Mengikut perintah diraja 1757 yang dikeluarkan oleh Maharaja Chien Lung, pedagang-pedagang asing hanya dibenarkan berdagang di Canton. Pedagang-pedagang asing di Canton telah dikenakan pelbagai sekatan. Mereka hanya dibenarkan berada di Canton dalam musim perdagangan dari bulan Oktober hingga Januari. Di luar musim perdagangan, pedagang-pedagang asing dikehendaki meninggalkan Canton.

Untuk menjamin mereka tidak menetap di Canton, pedagang-pedagang asing tidak dibenarkan membawa keluarga mereka. Keluarha mereka mesti ditinggalkan di Macau (wilayah Portugis). Mereka juga tidak boleh bergerak bebas kecuali pada 8, 18 dan 28 hari bulan tiap-tiap bulan dalam musim perdagangan. Selain itu, pedagang-pedagang asing tidak boleh berdagang secara langsung dengan orang Cina.

Perdagangan mesti dijalankan melalui cohong yang dianggotai oleh 13 pegawai dan ketuanya bergelar Hoppo. Cohong mempunyai kuasa penuh dalam perdagangan asing seperti memberi kebenaran berdagang, kebenaran menggunakan sungai, menetapkan harga dan cukai, menentukan jenis perdagangan dan sebagainya. Malah hubungan antara orang asing dengan Kerajaan China mesti dijalankan melalui cohong.

Pedagang-pedagang asing mahu berdagang di bahagian-bahagian lain di China selain di Canton. Mereka mahu berdagang secara bebas dan mendapatkan harga yang berpatutan bagi barang-barang China. Tindakan cohong mengenakan cukai dan harga yang tinggi serta tidak tetap menimbulkan perasaan tidak puas hati pedagang-pedagang asing.

Sekatan China ke atas pedagang asing telah menyebabkan peperangan tidak dapat dielakkan antara British yang merupakan negara progresif, perindustrian dan kapitalis dengan China yang merupakan negara pertanian, tidak progresif dan bersikap anti perdagangan asing.

Dari segi sosial, timbul masalah keadilan kerana konsep keadilan China berbeza dengan konsep keadilan British. Kerajaan China telah mengeluarkan arahan supaya semua orang asing yang berada di China mematuhi undang-undang dan peraturan-peraturan di China.

Arahan ini tidak dipersetujui oleh pedagang asing kerana mereka menganggap undang-undang China sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan. Contohnya, pada 1784, seorang anak kapal “Lady Hughes” telah dijatuhkan hukuman dicekik sampai mati kerana kesalahannya membunuh secara tidak sengaja seorang rakyat China semasa upacara kehormatan di Whampoa.

Hukuman yang sama juga dikenakan kepada Terranova iaitu anak kapal “Emily” pada 1821. Pada 12 Julai 1839, 3 orang British yang mabuk telah membunuh seorang rakyat China iaitu Lin Wei Hsi. Pesuruhjaya Tinggi China di Canton, Lin Tse Hsu telah mengarahkan penguasa perdagangan British Charles Elliot menyerahkan ketiga-tiga orang British yang terlibat dalam pembunuhan tersebut kepada pihak China untuk diadili.

Charles Elliot yang menyedari hukuman yang akan dijatuhkan enggan menyerahkan mereka. Sebaliknya beliau membicarakan mereka dan menjatuhkan hukuman penjara. Tindakan Charles Elliot sudah tentu menjejaskan hubungan antara British dan China

Mengikut undang-undang China, seseorang yang dituduh melakukan kesalahan tetap bersalah sehingga beliau dapat membuktikan dirinya tidak bersalah. Mengikut undang-undang British pula, seseorang yang dituduh melakukan kesalahan tidak bersalah sehingga pihak pendakwa dapat membuktikan beliau bersalah.

China mengamalkan undang-undang kumpulan dan tanggungjawab ketua. Mengikut undang-undang kumpulan, jika seseorang melakukan kesalahan, semua anggota dalam kumpulannya bertanggungjawab dan boleh dijatuhkan hukuman. Mengikut undang-undang tanggungjawab ketua, sekiranya anak buah melakukan kesalahan ketuanya juga bertanggungjawab dan juga boleh dijatuhkan hukuman.

Undang-undang ini tidak dipersetujui oleh British kerana mereka mengamalkan undang-undang tanggungjawab individu. Hanya mereka yang melakukan kesalahan bertanggung-jawab di atas kesalahannya dan boleh dijatuhkan hukuman. Di negeri China, tidak ada perbezaan antara undang-undang dan perintah. Perintah pegawai lebih-lebih lagi perintah maharaja sudah dianggap sebagai undang-undang yang mesti dilaksanakan.

Masalah Candu





Ini adalah titik penting meledaknya kemarahan China terhadap pedagang asing khasnya terhadap British.Perdagangan antara British dan China tidak seimbang. British memerlukan barang-barang China terutamanya teh dan sutera tetapi China tidak memerlukan barang-barang British. Akibatnya banyak wang British mengalir ke negeri China.

1780-1790 14 juta taels

1790-1800 26 juta taels

Keadaan ini sudah tentu memberi bebanan ekonomi kepada British. Untuk mengimbangi perdagangan, British membawa masuk candu dari India dan Turki sejak 1773.

Sebelum 1720 200 peti candu setahun

Sebelum 1750 400 peti candu setahun

Sejak 1773 1000 peti candu setahun

1800 4500 peti candu setahun

1810 10000 peti candu setahun

1820 20000 peti candu setahun

1830 30000 peti candu setahun

1837-1840 40000-60000 peti candu setahun

Kemasukan candu telah menjejaskan negeri China dari segi politik, ekonomi dan sosial. Dari segi politik berlaku ketidakcekapan dalam pentadbiran, rasuah serta penyelewengan kerana ramai pegawai kerajaan telah menjadi penagih candu. Dari segi ekonomi banyak wang China mengalir keluar kerana mengimport candu. Nilai import candu telah melebihi nilai eksport barang-barang lain.

Keadaan ini sudah tentu memberi bebanan ekonomi kepada Kerajaan China. Dari segi sosial, timbul masalah kesihatan dan keruntuhan akhlak kerana ramai rakyat China menjadi penagih candu. Untuk mengatasi masalah ini, beberapa arahan telah dikeluarkan oleh Maharaja Chien Lung (1736-1796), Maharaja Chia Ching (1796-1820) dan Maharaja Tao Kuang (1820-1850) mendesak pedagang-pedagang asing menghentikan perdagangan serta penyeludupan candu. Arahan ini tidak mendapat layanan pedagang-pedagang asing dan mereka enggan menghentikan perdagangan candu yang amat menguntungkan mereka.

Pada 1 Mac 1839 Maharaja Tao Kuang telah melantik Lin Tse Hsu sebagai Pesuruhjaya Tinggi China di Canton dengan tugas khas untuk menghapuskan perdagangan, penyeludu-pan dan penggunaan candu. Beliau tiba di Canton pada 10 Mac 1839. Pada 18 Mac 1839, beliau mengeluarkan arahan mendesak pedagang-pedagang asing menghentikan perdagangan serta penyeludupan candu, menyerahkan candu kepada pihak China untuk dimusnahkan dan menandatangani surat sumpah tidak akan menjalankan perdagangan dan penyeludupan candu.

Bila arahannya tidak mendapat layanan, Lin Tse Hsu telah mengepung 350 orang pedagang asing yang kebanyakannya terdiri daripada pedagang British termasuk penguasa perdagangan Charles Elliot di Canton. Apabila terdesak, Charles Elliot telah mengarahkan pedagang-pedagang asing menyerahkan candu kepada pihak China. Sebanyak 20283 peti candu diserahkan dan dimusnahkan oleh pihak China.


Peristiwa inilah yang memulakan peperangan antara British dengan China. Setiausaha Luar British, Lord Palmestone telah menjadikan peristiwa candu sebagai alasan menyerang China. Ahli-ahli sejarah menganggap masalah candu hanya merupakan faktor segera yang mempercepatkan Perang Candu I. W.E. Soothills dalam bukunya “China and the west” menegaskan “opium was the accidental cause”.





British mengisytiharkan perang ke atas China pada 31 Januari 1840. Angkatan British diketuai oleh Charles Elliot dan Laksamana George Elliot. Mereka telah menyerang Canton, Amoy, Foochow dan Pulau Chu Shan.

Kemaraan tentera British membimbangkan China menyebabkan mereka bersetuju mengadakan rundingan. China diwakili oleh Chi Shan dan British diwakili oleh Charles Elliot. Hasil daripada rundingan tersebut, Konvensi Chuenpi ditandatangani pada 20 Januari 1841. Syarat-syaratnya:

1. Hong Kong Diserahkan kepada British.

2. China dikehendaki membayar ganti rugi sebanyak 6 juta taels ke atas candu yang dimusnahkan oleh pihak China.

3. Hubungan antara British dengan China mesti dijalankan atas dasar sama taraf.

4. Canton dibuka semula kepada pedagang asing.

Konvensi Chuenpi tidak diterima oleh Setiausaha Luar iaitu Lord Palmestone dan Maharaja Tao Kuang. Akibatnya peperangan antara British dan China berterusan. Pada Ogos 1841, Henry Pottingger menggantikan Charles Elliot. Di bawah Henry Pottingger angkatan British menyerang Canton, Amoy, Foochow, Ningpo, Shanghai dan Chinkiang.

Pada 9 Ogos 1842 mereka menyerang Nanking dan berjaya memusnahkannya pada 14 Ogos 1842. Kejatuhan Nanking membimbangkan China menyebabkan mereka bersetuju mengadakan rundingan. Rundingan diadakan di atas kapal perang British Cornwallis sejak 20 Ogos 1842. China diwakili oleh Ki Ying, Nieu Chien dan Illippi.

British diwakili oleh Henry Pottingger. Hasil daripada rundingan tersebut, Perjanjian Nanking telah ditandatangani pada 29 Pgos 1842. Syarat-syarat perjanjian ialah:

1. Hong Kong diserahkan kepada British.

2. China bersetuju membayar ganti rugi sebanyak 21 juta taels, iaitu 12 juta taels ganti rugi peperangan, 6 juta taels ganti rugi ke atas candu yang dimusnahkan oleh China dan 3 juta taels hutang cohong kepada pedagang-pedagang British.

3. Sistem monopoli cohong dalam perdagangan asing dihapuskan.

4. China membuka 5 pelabuhannya kepada pedagang asing iaitu Canton, Amoy, Foochow, Ningpo dan Shanghai.

5. Konsul British akan ditempatkan di setiap pelabuhan perjanjian.

6. Pedagang-pedagang asing bebas berdagang sepanjang tahun di pelabuhan-pelabuhan perjanjian.

7. Hubungan antara British dengan China akan dijalankan atas dasar sama taraf.

8. Sistem cukai yang tetap dan adil akan dilaksanakan.

9. Sebarang pindaan ke atas syarat perjanjian perlu dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

10. Selepas perjanjian ini, sekiranya China memberi sebarang keistimewaan kepada kuasa-kuasa lain, maka British berhak menikmatinya.

Kesan yang ditanggung oleh China akibat perjanjian berat sebelah gaya Barat ini amatlah berat.China kerugian dari segi harta benda malah terpaksa pula menanggung kos peperangan pihak yang menyerangnya, kehilangan maruah, berleluasanya pengedaran candu, penularan budaya Barat dan agama Kristian dan penjajahan wilayah-wilayah perdagangan.

Buat pertama kalinya China terpaksa menerima hakikat bahawa kuasa-kuasa barat lebih superior daripada China. Sarjana-sarjana China telah mencadangkan supaya China meniru teknik-teknik barat dalam usaha untuk menguatkan negeri China.

Contohnya Wei Yuan dalam bukunya “Hai Koa Tu Chih” mencadangkan supaya China meniru teknik-teknik barbarian dalam usaha untuk mengalahkan barbarian. Pendapat ini disokong oleh sarjana-sarjana lain seperti Liang Ting Nan dalam bukunya “Ro Chung Kao Shuo” dan “I Fen Chi Wan” dan Hsu Chi Yu dalam bukunya “Ying Huan Chih Luah”.


Perang Candu II




Ada sebab mengapa The Hidden Hand masih tidak berpuashati dengan Perang Candu I. Masih ada kehendaknya yang masih tidak dipenuhi.

Pada tahun 1839-1842 berlaku peperangan antara British dengan China yang dikenali sebagai Perang Candu Pertama. Peperangan ini ditamatkan dengan termeterainya Perjanjian Nanking pada 29 Ogos 1842.

Perjanjian Nanking hanya menamatkan peperangan tetapi tidak menyelesaikan masalah dalam hubungan antara China dan British. Hubungan antara mereka tetap runcing sehingga mengakibatkan peperangan yang kedua pada 1856-1860 yang dikenali sebagai Perang Candu Kedua atau Perang Arrow.

Ahli-ahli sejarah seperti Fairbank, Paul H. Clyde dan Burton F. Beers mendakwa kelemahan Perjanjian Nanking merupakan faktor utama meletuskan peperangan yang kedua antara China dengan British pada 1856-1860.

Keengganan China untuk mematuhi syarat-syarat Perjanjian Nanking dan tindakan British untuk memaksa China mematuhinya serta menuntut keistimewaan-keistimewaan tambahan telah meruncingkan hubungan antara China dan British.

a. Masalah Amoy dan Ningpo

Mengikut Perjanjian Nanking 1842, China membuka 5 pelabuhannya kepada pedagang asing iaitu Canton, Amoy, Foochow, Ningpo dan Shanghai. Walau bagaimanapun, selepas perjanjian tersebut ditandatangani, British mendapati Amoy dan Ningpo tidak sesuai dari segi perdagangan.

Oleh itu, mereka telah mendesak China menukar pelabuhan-pelabuhan tersebut dengan pelabuhan-pelabuhan lain yang lebih sesuai. Selain itu, British berhasrat untuk mengembangkan kegiatan perdagangan ke seluruh China. Mereka tidak mahu kegiatan perdagangan hanya tertumpu di 5 pelabuhan perjanjian.

Oleh itu, mereka telah mendesak China membuka lebih banyak pelabuhan kepada pedagang asing. Kehendak British tidak dipersetujui oleh China kerana mereka menganggap negeri China telah memberi terlalu banyak keistimewaan kepada kuasa-kuasa barat. Keengganan China untuk memenuhi kehendak British dan tindakan British untuk memaksa China memenuhi tuntutan mereka sudah tentu meruncingkan hubungan antara China dan British.

b. Masalah Canton dan Foochow

Mengikut Perjanjian Nanking, pedagang-pedagang asing diberi kebebasan berdagang di kesemua 5 pelabuhan perjanjian. Walau bagaimanapun, pedagang-pedagang asing masih lagi dikenakan sekatan-sekatan dan tekanan-tekanan terutamanya di Canton dan Foochow. Keadaan ini berlaku kerana sikap anti asing penduduk tempatan lebih-lebih lagi kerana mereka dipengaruhi oleh pegawai-pegawai sarjana yang merasai kepentingan mereka terjejas akibat kehadiran barat.

Selain itu, Maharaja China yang baru menaiki takhta pada 1850 iaitu Hsien Feng dan Pesuruhjaya Tinggi China yang baru dilantik pada 1852 iaitu Yeh Ming Chen juga bersikap anti asing. Penduduk-penduduk tempatan telah memulaukan barang-barang barat. Selain itu, berlaku di Canton pada 1843 dan 1846 iaitu John Davies telah mengarahkan kapal perang British membedil Canton. Sebagai tindak balas, pihak China telah membunuh 6 orang rakyat British. Peristiwa ini sudah tentu meruncingkan hubungan antara China dengan British.

c. Masalah candu




Orang-orang cina mendakwa peperangan British dengan China 1839-1842 berlaku kerana masalah candu. Walau bagaimanapun, Perjanjian Nanking, tidak terdapat sebarang syarat yang berkaitan dengan perdagangan candu. Candu terus dibawa masuk ke negeri China dengan kadar yang lebih banyak.

1843 – 33000 peti

1848 – 46000 peti

1850 – 52929 peti

Kemasukan candu menjejaskan China dari segi politik, ekonomi dan sosial. Dari segi politik, berlaku ketidakcekapan dalam pentadbiran, rasuah serta penyelewengan kerana ramai pegawai kerajaan telah menjadi penagih candu. Dari segi ekonomi, banyak wang China mengalir keluar kerana mengimport candu.

Nilai import candu telah melebihi nilai eksport barang-barang lain. Keadaan ini sudah tentu memberi bebanan ekonomi kepada Kerajaan China. Dari segi sosial pula, timbul masalah kesihatan dan keruntuhan akhlak kerana ramai rakyat China yang menjadi penagih candu.

Desakan China supaya British menghentikan perdagangan candu dan keengganan British mematuhi arahan China telah meruncingkan hubungan antara mereka.

d. Cohong

Mengikut Perjanjian Nanking, sistem monopoli cohong dalam perdagangan asing dihapuskan. Walau bagaimanapun, pada tahun 1840-an dan 1850-an terdapat usaha pihak penguasa China untuk menghidupkan kembali sistem cohong di mana bekas anggota cohong diberi monopoli dalam perdagangan teh.

Tindakan ini mendapat bantahan pedagang-pedagang asing terutamanya pedagang British kerana mereka menganggap kewujudan semula sistem cohong akan menjejaskan perdagangan asing, lebih-lebih lagi ramai di antara mereka terlibat dalam perdagangan teh.

e. Hubungan diplomatik

Mengikut Perjanjian Nanking, China bersetuju untuk mewujudkan hubungan diplomatik dengan kuasa-kuasa barat atas dasar sama taraf. Syarat ini kemudiannya tidak dipersetujui oleh China kerana mereka menganggap tindakan tersebut akan menjatuhkan maruah China.

Orang-orang China masih menganggap negara China sebagai “Middle Kingdom” atau “Chung Kao" yang lebih bertamadun. Orang-orang asing masih dianggap sebagai barbarian, gasar atau “fan kwae” iaitu hantu-hantu asing yang tidak bertamadun.

Kedatangan orang asing masih lagi dianggap sebagai kehadiran wakil negara pembayar ufti yang mahu tunduk di bawah kekuasaan China. Pada 1849, Setiausaha Luar British Lord Palmerston telah mengutus surat kepada Maharaja Toa Kuang mendesak China mewujudkan hubungan diplomatik dengan British.

Walau bagaimanapun, surat ini tidak mendapat layanan pihak China. Sehingga tahun 1856, tidak terdapat sebarang kuasa barat yang berjaya mewujudkan diplomatik dengan China.

f. Krisis ekonomi

Perang Candu pertama telah menyebabkan negeri China mengalami krisis ekonomi. China terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang banyak untuk menghadapi peperangan serta bayaran ganti rugi. Kemasukan barang-barang barat telah menjejaskan pasaran barang-barang tempatan.

Akibatnya banyak industri tempatan terpaksa ditutup. Kemasukan candu meruncingkan lagi masalah ekonomi negeri China. Bagi mengatasi masalah ekonomi, China telah merayu supaya British mengurangkan ganti rugi. Keengganan British telah menjejaskan hubungan antara mereka.

g. Membaharui perjanjian

Bila British menyedari China tidak mematuhi sepenuhnya syarat-syarat Perjanjian Nanking, mereka telah mendesak China supaya diadakan rundingan bagi mengkaji semua syarat-syarat Perjanjian Nanking. Tindakan ini diambil kerana British dipengaruhi oleh syarat Perjanjian Wanghsia 3 Julai 1844 antara China dengan Amerika dan Perjanjian Whampoa 24 Oktober 1844 antara China dengan Perancis yang menegaskan perjanjian-perjanjian tersebut akan dikaji semula dalam tempoh 12 tahun. British menuntut keistimewaan ini berdasarkan prinsip “layanan negara yang diutamakan”.

Sekiranya keistimewaan ini dinikmati oleh British, bermakna Perjanjian Nanking perlu dikaji semula pada 1854. British mahu mengkaji semula syarat-syarat Perjanjian Nanking dengan tujuan untuk mendapatkan keistimewaan-keistimewaan tambahan seperti kebebasan berdagang di kawasan pedalaman, Bandar-bandar serta pelabuhan-pelabuhan di pinggir pantai dan juga untuk menempatkan perwakilan diplomatik di Peking.

Desakan British supaya China mengkaji semula syarat Perjanjian Nanking dan keengganan China untuk memenuhi kehendak tersebut telah meruncingkan hubungan antara mereka. Pihak China telah mendakwa negeri China telah memberi terlalu banyak keistimewaan kepada kuasa-kuasa barat.

Pada Februari 1856, seorang mubaligh Perancis iaitu Augustus Chapdelaine telah dibunuh di Sin Lin di wilayah Kwangsi atas tuduhan mempengaruhi penduduk tempatan menentang pemerintahan Manchu. Pembunuhan ini telah melanggar prinsip “Hak Wilayah Asingan” yang diberikan kepada Perancis dalam Perjanjian Whampoa 1844.

Akibatnya Perancis menyertai British untuk memerangi China dengan tujuan untuk menuntut bela di atas kematian Augustus Chapdelaine. Selain itu, Perancis mahu mengalahkan China dengan tujuan untuk mendapatkan keistimewaan-keistimewaan lain di China.

Selain British dan Perancis, peperangan 1856-1860 juga disertai oleh Amerika dan Rusia. Angkatan Amerika dipimpin oleh William Reed dan angkatan Rusia dipimpin oleh Count Putyatin.

Mereka menyertai peperangan dengan tujuan untuk mendapatkan keistimewaan-keistimewaan di China sekiranya berjaya mengalahkan negeri China. Selain itu, mereka mahu menjamin kejayaan British kerana kekalahan British bukan sahaja akan menjejaskan kepentingan British, tetapi juga kepentingan kuasa-kuasa barat lain di China.

Pada masa ini pemerintah China sudah merasa terancam dengan segala provokosi pembuli-pembuli Barat yang tidak sabar-sabar mahu membelasah China beramai-ramai dan mengaut keuntungan dari segala penderitaan orang-orang Cina.

Pada 8 Oktober 1856, polis peronda China atas arahan Pesuruhjaya Tinggi Yeh Min Chen telah menaiki kapal “Arrow” dan menangkap 12 daripada 14 anak kapalnya atas tuduhan terlibat dalam penyeludupan dan pelanunan. Kapal “Arrow” kepunyaan seorang saudagar China yang didaftarkan di Hong Kong. Nahkodanya seorang British dan kapal ini mengibarkan bendera “Union Jack”.

Tindakan polis peronda China dianggap menjatuhkan British lebih-lebih lagi bendera “Union Jack” diturunkan. Gabenor Hong Kong, iaitu Sir John Bowring telah mengarahkan konsul British di Canton Harry Parkes mendesak Yeh Min Chen membebaskan anak kapal “Arrow” dan memohon maaf secara rasmi daripada British.

Walaupun anak kapal “Arrow” kemudiannya dibebaskan tetapi Yeh Min Chen enggan memohon maaf. Ahli-ahli sejarah seperti Fairbank, Paul H. Clyde dan Burton F. Beers menganggap peristiwa “Arrow” sebagai faktor segera yang mengakibatkan peperangan antara British dengan China 1856-1860.

Berikutan daripada peristiwa Arrow, angkatan British di bawah Laksamana Seymour menyerang Canton pada 23 Oktober 1856. Walau bagaimanapun, serangan ke atas China kemudiannya dihentikan kerana tidak mendapat kebenaran Kerajaan British dan juga kerana berlakunya Dahagi India pada Mei 1857 di mana tentera British terpaksa dikerahkan ke India.

Bila keadaan di India telah reda, serangan ke atas China diteruskan. Angkatan British dipimpin oleh Lord Elgin, Perancis oleh Baron Gros, Amerika oleh William Reed dan Rusia oleh Count Putyatin. Pada 29 Disember 1857, mereka menyerang Canton. Pada April 1858, angkatan barat menyerang Shanghai.

Pada 20 Mei 1858, angkatan barat memusnahkan kubu China di Taku dan seterusnya menawan Tientsin. Kejatuhan Tientsin menyebabkan China bersetuju mengadakan rundingan.

Pihak China diwakili oleh Kuei Ling dan Hu Shana manakala pihak barat diwakili oleh Lord Elgin (British), Baron Gros (Perancis), William Reed (Amerika) dan Count Putyatin (Rusia). Hasil daripada rundingan tersebut, Perjanjian Tientsin ditandatangani pada 26 Jun 1858. Syarat-syaratnya ialah :

1.China bersetuju mengadakan hubungan diplomatik atas dasar sama taraf dengan kuasa-kuasa barat. Perwakilan diplomatik akan ditempatkan di Peking.

2.11 pelabuhan China dibuka kepada pedagang asing iaitu Newchwang, Nanking, Kiukiang, Chinkiang, Swatow, Tainan, Tanshui, Hankow, Kiungchow, Tungchow dan Chefoo.

3.Mubaligh diberi kebebasan untuk menyebarkan agama Kristian dan mereka mendapat perlindungan dari China.

4.Orang asing yang mempunyai passport yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa China diberi kebenaran untuk meneroka kawasan pedalaman China.

5.Kapal perdagangan asing dibenarkan belayar di sepanjang Sungai Yangtze hingga ke Hankow.

6.Perdagangan candu dibenarkan dan cukai ke atas candu ditetapkan sebanyak $21.60 satu peti.

7.Cukai import dan eksport ditetapkan sebanyak 5%.

8.Kuasa asing diberi kebenaran untuk menempatkan konsul mereka di tiap-tiap pelabuhan perjanjian.

9.Kapal perang asing dibenarkan berlabuh di semua pelabuhan China dengan tujuan untuk dibaiki ataupun mendapat bekalan.

10.China bersetuju membayar ganti rugi sebanyak 4 juta taels kepada tiap-tiap kuasa barat yang terlibat dalam Perang Arrow.

11.Kuasa asing mendapat “Hak Wilayah Asingan”

12.China tidak akan menyekat penghijrahan rakyatnya ke seberang laut.

13.Kowloon diserahkan kepada British.



Selepas Perjanjian Tientsin ditandatangani angkatan barat kembali ke Hong Kong. Maharaja Hsien Feng mengarahkan panglimanya Sengko Lin Chin membina semula kubu China di Taku yang telah dimusnahkan oleh pihak barat. British menganggap tindakan China sebagai percubaan tidak mahu mematuhi syarat-syarat Perjanjian Tientsin.

Akibatnya angkatan British di bawah Lord Elgin dan angkatan Perancis di bawah Baron Gros telah mara ke utara. Mereka mendapat bantuan daripada Jeneral Hope Grant (British) dan Jeneral De Moutouban (Perancis). Pada Ogos 1860 mereka berjaya menawan Tientsin.

Pada Oktober 1860, mereka menyerang Peking dan memusnahkan “Istana Musim Panas”. Maharaja Hsien Feng melarikan diri ke Jehol. Pihak China kemudiannya bersetuju mengadakan rundingan. Mengikut rundingan tersebut, China diwakili oleh Putera Kung, British diwakili oleh Lord Elgin dan Perancis oleh Baron Gros. Hasil daripada rundingan tersebut, Perjanjian Peking ditandatangani pada 24 Oktober 1860. Syarat-syaratnya ialah :

1.China bersetuju membayar ganti rugi sebanyak 2 juta taels kepada British dan 2 juta taels kepada Perancis. British akan menduduki Tientsin sehingga bayaran ganti rugi diselesaikan.

2.Tientsin dibuka kepada pedagang asing.

3.Pulau Stone Cutter diserahkan kepada British.

4.Mubaligh diberi kebenaran untuk membeli atau menyewa tanah serta membina bangunan di China.

5.China tidak akan menyekat penghijrahan rakyatnya ke seberang laut.

6.Perjanjian ini mengesahkan semua perjanjian yang telah ditandatangani antara China dengan kuasa-kuasa barat.

Kekalahan China dalam Perang Candu kedua merupakan kekalahan kedua mereka kepada kuasa-kuasa barat dalam tempoh 2 dekad. Kekalahan ini menyedarkan mereka bahawa barat lebih superior daripada China.

Buktinya mereka mula meniru teknik-teknik barat untuk dilaksanakan di negeri China. Pemimpin-pemimpin China seperti Tseng Kao Fan, Tso Tsung Tang dan Li Hung Chang telah meniru idea-idea barat dalam politik, ekonomi dan sosial untuk dilaksanakan dalam Rancangan Pembaharuan “Gerakan Memperkuatkan Diri 1864-1894”.

Perjanjian Tientsin dan Perjanjian Peking yang ditandatangani amat merugikan pihak China. China terpaksa membayar ganti rugi sebanyak 2 juta taels kepada kuasa-kuasa barat yang terlibat dalam Perang Arrow.

Dalam Perjanjian Tientsin misalnya ganti rugi sebanyak 4 juta taels telah dibayar kepada setiap kuasa barat, iaitu Perancis, Rusia, Amerika dan British. Dalam Perjanjian Peking pula, British dan Perancis masing-masing dibayar ganti rugi sebanyak 2 juta taels lagi.

Selain bayaran ganti rugi, China juga terpaksa menanggung perbelanjaan perang yang banyak. Kemasukan barangan barat pula menjejaskan industri tempatan sehingga banyak yang terpaksa ditutup. Kemasukan candu telah merugikan lagi pihak China.

Di pihak British pula, Perjanjian Tientsin dan Perjanjian Peking amat menguntungkan mereka. Mereka telah mendapat ganti rugi sebanyak 6 juta taels iaitu 4 juta taels di bawah Perjanjian Tientsin dan 2 juta taels lagi di bawah Perjanjian Peking. Selain itu mereka juga mendapat Kowloon dan Pulau Stone Cutter.

Tambahan pula, mereka juga diberi kebenaran yang lebih luas untuk berdagang di pelabuhan-pelabuhan perjanjian. Di samping itu, China juga menjadi pasaran kepada barangan keluaran industri barat serta tempat untuk mendapatkan bahan mentah terutamanya teh dan sutera.Selain British, Perjanjian Tientsin dan Perjanjian Peking juga menguntungkan kuasa-kuasa barat yang lain termasuklah Perancis, Rusia dan Amerika.

Di bawah Perjanjian Tientsin misalnya setiap kuasa tersebut telah dibayar ganti rugi sebanyak 4 juta taels manakala dalam Perjanjian Peking, Perancis telah dibayar ganti rugi tambahan sebanyak 2 juta taels. Selain itu, kuasa-kuasa barat ini juga dibenarkan berdagang sepanjang tahun di pelabuhan-pelabuhan perjanjian. China kemudiannya turut menjadi pasaran kepada barangan keluaran industri barat serta tempat untuk mendapatkan bahan mentah terutamanya teh dan sutera.

Peperangan Arrow telah mengakibatkan lahirnya 2 golongan dalam masyarakat China iaitu golongan pro barat dan golongan anti barat. Golongan pro barat meniru idea-idea barat untuk dilaksanakan di negeri China manakala golongan anti barat menjalankan kegiatan menentang kegiatan orang barat serta pengaruh mereka di China.

Contohnya pada 21 Jun 1870, mereka telah menyerang rumah kanak-kanak yatim Kristian di Tientsin menyebabkan 20 orang terbunuh termasuk 10 rahib wanita. Pada tahun 1875, Raymond Margary serta 5 orang Cina yang menjadi pengikutnya telah dibunuh semasa menjalankan penyelidikan untuk mencari jalan darat dari Myanmar ke China.

Selepas Perang Arrow juga, China mula mewujudkan hubungan diplomatik atas dasar sama taraf dengan kuasa-kuasa barat. Bagi menguruskan hubungan dengan kuasa-kuasa barat, Pejabat Hal Ehwal Luar yang dikenali sebagai Tsungli Yamen telah diwujudkan pada 11 Mac 1861.

Sejak tahun 1861, duta-duta asing mula ditempatkan di Peking. Antara mereka ialah Anson Burlingame (duta Amerika), Frederick Bruce (British), M. Buthemy (Perancis) dan De Balluseck (Rusia). Pada tahun 1866, dengan bantuan Robert Hart, satu perwakilan China yang diketuai oleh Pin Chun telah dihantar ke Eropah. Pada tahun 1868 dengan bantuan Anson Burlingame, 1 perwakilan China yang diketuai oleh Chih Kong dan Sun Chia Ku telah dihantar ke Amerika.

Perwakilan ini kemudiannya melawat negara-negara Eropah. Sejak tahun 1877, duta-duta China mula ditempatkan di negara-negara asing seperti di Amerika, British, Perancis, Jerman, Rusia, Sweden, Sepanyol dan lain-lain lagi.Pembukaan lebih banyak pelabuhan China dan keistimewaan-keistimewaan yang diberi kepada pedagang asing telah mengakibatkan kemasukan pengaruh barat di negeri China.

Ramai rakyat China telah terpengaruh dengan budaya barat. Kebebasan yang diberi kepada mubaligh-mubaligh telah menyebabkan ramai rakyat China terutamanya golongan muda di pelabuhan-pelabuhan perjanjian memeluk agama Kristian.

Penglibatan orang Barat mula menular ke pentadbiran China.Sejak tahun 1861, ramai orang barat terlibat dalam hal ehwal pentadbiran orang Cina. Mereka dilantik untuk membantu China memodenkan pentadbiran mengikut sistem pentadbiran barat. Semasa pelaksanaan “Gerakan Memperkuatkan Diri”, pihak China telah mengambil ramai pegawai barat untuk memodenkan China dari segi politik, ekonomi dan sosial. Antara mereka ialah Robert Hart, Horatio N. Lay dan W.A.P. Martin.

Kekalahan dalam perang Arrow merupakan kekalahan kedua Manchu kepada kuasa-kuasa barat dalam tempoh 2 dekad. Kekalahan ini telah menjatuhkan maruah Manchu serta menghilangkan keyakinan orang ramai terhadap Kerajaan Manchu. Kekalahan ini juga mendedahkan kelemahan tentera serta kerendahan imej mereka.

Akibatnya gerakan anti Manchu semakin bertambah terutamanya di kawasan selatan. Orang-orang China menganggap Kerajaan Manchu telah kehilangan mandat untuk memerintah negeri China. Antara pemberontakan itu termasuklah Pemberontakan Taiping, Pemberontakan Nien dan Pemberontakan Muslim.

Perang Arrow telah menyebabkan negeri China mengalami krisis ekonomi. China terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang banyak untuk menghadapi peperangan serta bayaran ganti rugi. Kemasukan barang-barang barat telah menjejaskan pasaran barang-barang tempatan. Akibatnya banyak industri tempatan terpaksa ditutup. Kemasukan candu meruncingkan lagi masalah ekonomi di China.

Selepas Perang Arrow, ramai rakyat China mula berhijrah ke seberang laut, terutamanya ke Asia Tenggara. Penghijrahan rakyat China semakin hebat bila British menjalankan perdagangan kuli bagi memenuhi keperluan tenaga buruh di Asia Tenggara.

Tambahan pula, Kerajaan China juga tidak menyekat penghijrahan rakyatnya ke seberang laut selepas termeterainya Perjanjian Tientsin dan Perjanjian Peking. Orang-orang China sanggup berhijrah kerana mereka telah hilang keyakinan terhadap Kerajaan Manchu (Dinasti Qing) serta untuk melarikan diri daripada penderitaan di China.

Skrip Kedua: Menumbuhkan gerakan Nasionalis Cina



*Dr. Sun Yat Sen

Selepas bertahun-tahun rakyat Cina menderita dengan keadaan politik,ekonomi dan sosial yang tidak stabil di China, muncullah gerakan-gerakan nasionalis Cina yang menghendaki revolusi;membuang order lama dan menubuhkan republik.

Pergerakan anti-Manchu mula kedengaran di sana-sini. Kita boleh mengkaji pertumbuhan nasionalis China jika kita menelusuri sejarah karier 'Bapa Kongsi Gelap China' Dr. Sun Yat Sen. Sun Yat Sen adalah pemimpin revolusi China, selalu digelar sebagai Bapa Republik China.Sun adalah alat yang digunakan oleh The Hidden Hand untuk membuang sistem monarki China, dalam kes ini Dinasti Qing (Manchu) pada tahun 1911 bagi memudahkan mereka mengawal China.

Revolusinya telah mengakhiri pemerintahan imperial China dan membuka kepada pemerintahan republik.Selepas revolusi,Sun telah mengetuai Koumintang,iaitu satu parti nasionalis yang menyatukan dan menguatkan China.

Dr. Sun Yat sen yang digelar “Bapa Revolusi China” dilahirkan pada tahun 1866 di Hsiang Shan iaitu sebuah kampung yang terletak kira-kira 40 batu di Selatan Cantoon. Beliau mendapat pendidikan klasik Kung Fu Tze dari umur 6 tahun hingga 12 tahun. Pada tahun 1879, beliau telah mengikuti abangnya ke Honolulu, Hawaii dan memasuki sekolah mubaligh Anglican.

Beliau meneruskan pengajian di Kolej Oahu sehingga tahun 1883. Oleh sebab bimbangkan Sun Yat Sen terpengaruh dengan agama Kristian, abangnya telah menghantar beliau pulang. Dengan pengaruh Kristian yang ada padanya, beliau melarang masyarakat kampungnya menyembah patung kerana tidak memberi apa-apa faedah (Ini adalah 'clue' kepada ajaran rahsia yang diajar oleh ejen Freemason kepadanya sedangkan Kristian juga meletakkan patung Jesus tersalib sebagai 'idol'-Kristian jenis apakah yang diterima oleh Sun Yat Sen ini?).

Masyarakat tempatan marah, lalu mengambil tindakan mengusir beliau keluar dari kampungnya. Setelah meninggalkan kampungnya, beliau mengambil keputusan melanjutkan pelajaran ke Hong Kong pada tahun 1883 dan belajar di Rumah Diocesan dan kemudiannya berpindah ke Kolej Queen dan memeluk agama Kristian.

Semasa berusia 20 tahun, Sun Yat Sen memasuki Sekolah Perubatan Dochi di Cantoon dan pada tahun 1887 beliau berpindah ke Kolej Perubatan untuk orang-orang China di Hong Kong. Setelah belajar selama 5 tahun, beliau lulus dengan tempat pertama dalam kelasnya dan menjadi doktor di Macao dan kemudiannya berpindah ke Cantoon.

Ketika menuntut di Kolej Perbatan Hong Kong, beliau memperlihatkan kecenderungan ke arah perkembangan politik moden terutamanya mengenai nasionalisme, demokrasi cara Amerika dan sejarah revolusinya.

Keadaan politik di Hawaii dan Hong Kong telah mempengaruhi beliau. Perbezaan yang begitu menonjol antara China dengan Hong Kong dan Hawaii benar-benar mempengaruhinya untuk menggulingkan sistem monarki dan menubuhkan kerajaan yang bercorak republik di China.

Dalam usaha mengadakan revolusi, Dr. Sun Yat Sen berpendapat sokongan orang-orang Cina seberang laut amatlah penting. Justeru itu, pada 24 November 1894, beliau belayar ke Honolulu dan dengan bantuan abangnya, beliau telah menubuhkan “Hsiung Chung Hui”/“Persatuan Memulihkan Negara China” dengan keahliannya seramai 112 orang yang kebanyakannya golongan sarjana.

Hal ini merupakan gelaran pertama yang ditubuhkan oleh Dr. Sun Yat Sen dengan slogan perjuangannya “Singkirkan Orang-orang Manchu, Pulihkan Pemerintahan Orang-orang China dan Tubuhkan Republik”.

Hsiung Chung Hui merupakan pertubuhan politik yang pertama ditubuhkan di luar negeri dan mempunyai hubungan dengan cawangan-cawangannya yang ditubuhkan secara sulit di wilayah-wilayah dalam China bagi mencari sokongan dan bantuan untuk menggerakkan revolusi.

Pada tahun penghujung tahun 1894, Sun Yat Sen telah berusaha mewujudkan satu gerakan yang dapat melancarkan revolusi melalui penglibatan kongsi-kongsi gelap di Cantoon, malangnya usaha beliau melalui Hsiung Chung Hui telah gagal kerana kurang sambutan dan kejayaan pihak berkuasa mngesan gerakan mereka. Ekoran daripada itu, beliau terpaksa melarkan diri ke Hong Kong kerana diburu oleh Kerajaan Manchu. Beliau mendapat perlindungan di Jepun.

Di Jepun, beliau menghidupkan Hsiung Chung Hui. Antara tahun 1903 hingga tahun 1904, beliau sering berulang-alik antara Jepun, Hawaii, Amerika dan Eropah. Dalam musim panas tahun 1905, beliau pulang ke Jepun dan bertemu dengan 2 orang nasionalis China iaitu Huang Hsung dan Sung Chiao Jen. Dengan galakkan dan sokongan Kerajaan Jepun, Sun Yat Sen dan pengikut-pengikutnya telah berjaya mengumpulkan orang-orang China dari pelbagai golongan di Tokyo pada bulan Ogos 1905.

Dalam perjumpaan yang besar ini, Sun Yat Sen telah menubuhkan Tung Meng Hui/Liga Bersatu pada 20 Ogos 1905. Tung Meng Hui merupakan gabungan Hsiung Chung Hui dengan 2 persatuan revolusioner yang lain iaitu Hua Hsiung Hui dan Kung Fu Hui. Tujuan Tung Meng Hui ialah untuk menggulingkan Kerajaan Manchu dan menubuhkan sebuah republik di China.

Cawangan-cawangan Tung Meng Hui telah ditubuhkan di Singapura, Brussels, San Francisco, Honolulu dan bandar-bandar penting di China. Melalui cawangan-cawangan seberang laut, Sun Yat Sen telah memungut dana dan merekrut sukarelawan bagi melaksanakan pemberontakan di China. Tung Meng Hui juga dikembangkan di China khsanya di bahagian China Selatan. Ianya dikembangkan melalui pertubuhan-pertubuhan kongsi gelap.

Sun Yat Sen telah memainkan peranan penting dalam perkembangan perasaan anti-Manchu di kalangan orang-orang China. Beliau berjuang bersungguh-sungguh untuk menyebarkan perjuangannya di kalangan orang-orang China, khasnya di kalangan mereka yang berada di seberang laut. Beliau berkhutbah pemberontakan nasionalis melalui rencana-rencana akhbar.

Beliau telah menerbitkan akhbar sendiri iaitu Ming Pao/The People di Tokyo. Melalui penerbitan ini, idea-idea republik beliau disebarkan. Selain berjaya mengumpulkan dan mempengaruhi orang-orang China yang berada di Jepun, terutamanya para pelajar, beliau juga berkunjung ke merata tempat di DUNIA khasnya di Amerka dan Eropah.

Tujuannya ialah mendapat sokongan moral dan material dari masyarakat China di luar negeri. Kesungguhan beliau telah menghasilkan kejayaan. Beliau berjaya mendapat sokongan moral mereka, khasnya dari segi kewangan. Sokongan tersebut sangat penting bagi membolehkan Tung Meng Hui menjalankan kegiatan pemberontakan di China.

Hasil usaha Sun Yat Sen yang bersungguh-sungguh itu menyebarkan Tung Meng Hui begitu popular dan mendapat sambutan dari pelbagai golongan sama ada dalam atau luar negeri. Gerakan revolusioner pimpinan Sun Yat Sen mendapat sokongan pelajar, rakyat China yang tidak puas hati dengan Kerajaan Manchu, ahli-ahli kongsi gelap dan tentera China yang dilatihkan secara Barat.

Ketika Sun Yat Sen berusaha mendapat sokongan di Barat, didapati usaha-usaha menyekat pergerakan beliau diteruskan oleh Kerajaan Manchu. Semasa di London pada tahun 1896, beliau diculik oleh diplomat China dari kedutaan dan berusaha untuk menghantarnya pulang ke China untuk menghadapi tuduhan subversif dan dijatuhkan hukuman mati. Dengan pertolongan London, Dr. Cantlie dan Kementerian Luar British, beliau telah dapat diselamatkan. Peristiwa ini meninggalkan kesan yang penting ke arah mempercepatkan lagi proses perjuangan revolusi kerana akhbar Londin menyiarkan secara besar-besaran.

Perjuangan beliau menjadi lebih berkesan dan menarik sokongan orang-orang China kerana beliau mengemukakan ideologi/prinsip perjuangan. Beliau mengemukakan juga prinsip rakyat/San Min Chui iaitu nasionalisme, demokrasi dan kebajikan rakyat. Ideologi ini telah menyumbangkan kepada perkembangan gerakan revolusioner di China. Tujuannya untuk melaksanakan prinsip-prinsip tersebut.

Di sebalik usaha-usaha menguatkan pertubuhan ini, Dr. Sun Yat Sen tetap menggerakkan Tung Meng Hui ke arah mencetuskan revolusi. Bagi menggerakkan revolusi mulai tahun 1906, beberapa pemberontakan kecil telah berjaya dilancarkan di beberapa tempat dalam wilayah Selatan China.

Pemberontakan telah diprojekkan di Jepun. Oleh sebab mendapat protes yang kuat dari Kerajaan China, Jepun tidak dapat membenarkan Dr. Sun Yat Sen dan Tung Meng Hui digerakkan dari Jepun. Oleh itu, pada tahun 1907, Dr. Sun Yat Sen dan sekutunya terpaksan berpindah ke Hanoi bagi meneruskan gerakannya.

Pada 11 April 1911, 1 gerakan telah diatur bagi melancarkan revolusi tetapi gagal dan menyebabkan 72 orang tokoh revolusioner terkorban. Di antara tahun 1906 hingga tahun 1911, Dr. Sun dan pengikut-pengikutnya telah merancang, mengatur dan mencetuskan hampir 10 pemberontakan dan beberapa pembunuhan di China. Pemberontakan yang dianjurkan semuanya gagal dan dapat diatasi oleh Kerajaan Manchu. Namun begitu, ia telah mengakibatkan kemerosotan pengaruh dan kewibawaan Kerajaan Manchu.

Pemberontakan Wu Cang pada 10 Oktober 1911 yang dimulakan oleh tentera China hasil pengaruh Tung Meng Hui adalah menandakan permulaan revolusi China. Daerah-daerah lain di bawah pengaruh Tung Meng Hui juga turut memberontak. Hal ini mengakibatkan kejatuhan Kerajaan Manchu dan penubuhan sebuah kerajaan republik di China. Dr. Sun Yat Sen telah dilantik sebagai Presiden Kerajaan Sementara yang ditubuhkan di Nanking.

Dr. Sun telah menubuhkan Parti Kuomintang pada tahun 1912 yang seterusnya menguasai negeri China pada tahun 1928.


Skrip ketiga: Menyemarakkan gerakan Komunis

Sejarah komunis di China adalah penuh peristiwa berdarah,keganasan dan pembunuhan.Memang negara China mengalami pertumbuhan pesat (jumlah penduduk yang ramai walaupun adalah satu masalah tetapi merupakan satu kelebihan yang dapat dieksploitasikan sehabisnya oleh Komunis China) tetapi di sebalik pertumbuhan ini adalah kisah-kisah tidak berperikemanusiaan, penderitaan, pemaksaan dan penyeksaan ke atas rakyat China yang menjadi semut,mesin dan robot-robot dungu kepada negara China yang bertuhankan wang dan kekayaan.

Parti Komunis dan organisasi kongsi gelap China mempunyai kaitan tersembunyi di antara mereka.

Menurut buku “Menjelaskan Bahasa dan Mengurai Kata” (ShuowenJiezi) yang ditulis oleh Xu Shen(147 AD, Dinasti Han Timur), huruf Mandarin tradisional “Dang” yang bermaksud “parti” atau “geng” terdiri daripada dua kata dasar bererti “mengejar” dan “gelap atau hitam”. Menggabungkan kedua-dua kata dasar ini bermaksud “mengejari kegelapan”.

“Parti” atau “anggota parti” (yang jugaboleh diinterpretasikan sebagai “geng” atau “anggota geng”) membawa makna yang rendah dan menghina.

Confucious berkata, “Saya dengar bahawa orang yang terhormat tidak akan bergabung dengan geng(parti).” Dalam buku Analek (Lunyu), Confucious menjelaskan bahawa “orang-orang yang membantu antara satu sama lain untuk menyembunyikan kejahatan dan salah laku, mereka dikatatakan membentuk geng (parti).

Dalam kebudayaan Cina tradisional, klik politik biasanya dipanggil “Peng Dang” (klomplot jahat), mempunyai sinonim dengan erti kata “kumpulan gengster” dan dihubung-kaitkan dengan implikasi mengelompok dan membentuk geng untuk tujuan kepentingan peribadi.

Peluang dan pengalaman yang berbeza membawakan kelompok-kelompok yang berlainan dalam teori,doktrin dan tindakan. Akhirnya sekelompok orang bertemu dengan penghubung Parti Komunis dengan Soviet Union. Idea “menggunakan kekerasan untuk merampas kekuasaan politik” daripada teori Marxisme-Leninisme, telah menarik perhatian mereka yang resah dan sesuai dengan cita-cita dan keinginan mereka untuk menyelamatkan negara dan rakyat.

Maka mereka memperkenalkan Komunisme, suatu konsep yang sangat asing kepada negeri China kuno ini. Ada 13 orang wakil yang menghadiri kongres pertama PKC, selepas itu, sebahagian meninggal, sebahagian melarikan diri, sebahagian bekerja dengan Jepun dan menjadi pengkhianat, dan sebahagian keluar daripada PKC untuk menyertai Kuomintang (Parti Nasional, yang selanjutnya kita sebut KMT), menjadi pengkhianat ataupun oportunis.

Pada tahun 1949 ketika PKC berkuasa, hanya Mao Zedong (Mao Tse Tung) dan Dong Biwu yang masih tinggal dalam 13 anggota parti itu. Tidak tahu sama ada pengasas-pengasas PKC pada waktu itu menyedari atau tidak, bahawa “dewa penyelamat” yang dikenalkan mereka daripada Soviet Union sebenarnya ialah suatu roh jahat, dan ubat yang didapatkan mereka untuk menguatkan negara sebenarnya ialah racun yang membawa maut.

Ejen-ejen The AntiChrist yang ketika itu berada di Rusia telah mengadakan perjumpaan rahsia untuk menakluki China. Semua persiapan telah disediakan.Ejen-ejen dihantar ke China dan mereka berkeliaran di seluruh China untuk mencari calon boneka yang sesuai.

Parti Komunis Rusia (Bolshevik, atau Parti Komunis Soviet Union) ketika itu yang baru saja memenangi revolusi terlalu bercita-cita pada China. Pada tahun 1920, Soviet Union mendirikan Biro Timur Jauh di Siberia, iaitu sebuah cabang daripada Komunis Antarabangsa Ke-3 (Third Commmunist International, atau Comintern), bertanggungjawab untuk mengaturkan dan mengendalikan penubuhan Parti Komunis di China dan di negara-negara lain.

Ketua biro ialah Sumiltsky dan timbalannya Grigori Voitinsky. Dengan pantas, Grigori Voitinsky tiba di Beijing dan menghubungi barisan depan komunis Li Dazhao. Li mengatur pertemuan Voitinsky dengan pemimpin komunis yang lain, Chen Dixiu di Shanghai. Pada bulan Ogos 1920, Voitinsky, Chen Dixiu, Li Hanjun, Shen Xuanlu, Yu Xiusong, Shi Cuntong dan lain-lain memulai penubuhan PKC.

Pada Jun 1921, Zhang Tailei tiba di Irkutsk, Siberia, untuk menyerahkan usul cadangan penubuhan PKC sebagai cabang kepada Biro Timur Jauh, Comintern. Dan rancangan yang dipelankan menyatakan PKC, ialah suatu cawangan kepada kepemimpinan Comintern. Pada 23 Julai 1921, dengan bantuan Nikolsky dan Maring daripada Biro Timur Jauh, maka terbentuknya PKC secara rasmi.


Semenjak itu gerakan Komunis diperkenalkan kepada China secara ujian, dan sejak itu PKC meletakkan dirinya di atas segalanya, menakluki segalanya sehingga membawa bencana tanpa henti kepada China.




Kita tidak boleh menilai China dari segi material sahaja.Kita hendaklah bertanya kepada keluarga petani China yang diseksa,ditembak,diperkosa dan ramai di antara mereka yang kebuluran dan memakan daging manusia ahli keluarga mereka sendiri untuk hidup di bawah pemerintahan kejam Komunis.

Faham Machiavelli sangat pekat dalam Komunis China.Apa jua cara yang difikirkan dapat mencapai tujuan mereka,dilaksanakan walaupun melanggar batas-batas kemanusiaan. Sebab itu tidak menghairankan mengapa Cina Komunis di Malaya bersifat kejam dan tidak berperikemanusiaan terhadap penduduk Malaya.

Sebab itu mengapa orang-orang Melayu begitu marah terhadap Komunis dan bagi mereka perkataan Komunis adalah sama seperti 'babi' atau 'syaitan',begitu hina dan rendah sekali. Tanyalah kepada bekas-bekas 'Home Guard' yang masih hidup bagaimana perangai dan tabiat Komunis ketika itu.


Apa yang mereka buat kepada rakyat China yang dungu dan lemah di negara China, mahu pula dipraktikkan kepada orang-orang MALAYu yang tabiatnya suka melayan dan menghormati tetamu.




Tetapi orang-orang MALAYu tidak sedar 'tetamu' yang mereka layan sebenarnya mahu mengambil negeri mereka dan menghalau mereka dari tanah tumpah darah mereka. Perbuatan mahu mengangkat Komunis Malaya sebagai hero kemerdekaan Malaysia adalah usaha yang teramat bodoh dan bingung sama sekali.

Adakah kita mahu mengangkat para pembunuh,pemerkosa dan penghisap darah sebagai pejuang kemerdekaan? Benarkah mereka mahu memperjuangkan kemerdekaan Malaya. TIDAK SAMA SEKALI. Mereka sebenarnya mahu menubuhkan satu lagi republik,menggulingkan raja-raja MALAYu dan menghapuskan Islam. MEREKA MAHU MENUBUHKAN REPUBLIK KOMUNIS MALAYA yang sekejam Republik Rakyat China.


Republik yang dipenuhi oleh Cina-cina yang rasis dan kauvinis.Hak-hak pribumi adalah mitos sepi apatah lagi kalau nak memperkatakan tentang ketuanan MALAYu. Islam sudah pasti dihapuskan sedikit demi sedikit kerana bagi Komunis 'agama adalah candu masyarakat'.





SEBENARNYA BRITISHLAH YANG MERANCANG KEBANGKITAN KOMUNIS DI MALAYA. APABILA GAGAL,BRITISH CEPAT-CEPAT DATANG KE MALAYA BAGI MENGELAKKAN KEBANGKITAN ISLAM MENGAMBILALIH MALAYA.

Semasa Perang antiJepun berlaku di China, Parti Kuomintang dan Parti Komunis menubuhkan barisan bangsa bersama antiJepun untuk menentang pencerobohan imperialisme Jepun. Setelah mencapai kemenangan dalam Perang antiJepun, Parti Kuomintang yang diketuai Jiang Jieshi berdasarkan sokongan Amerika Syarikat (anjing-anjing Yahudi di China telah mendapat arahan dari The AntiChrist untuk meletuskan perang saudara di China) melancarkan perang saudara di seluruh negara China.

Parti Komunis mengetuai rakyat China mengadakan perang pembebasan selama 3 tahun dan berjaya menggulingkan kerajaan “Zhong Hua Min Guo” Parti Kuomintang yang dibenci oleh rakyat pelbagai bangsa di negara ini.

Pada 1 Oktober 1949, Republik Rakyat China ditubuhkan dan Parti Komunis China menubuhkan satu-satunya kerajaan sah di China. Sejumlah pegawai Parti Kuomintang terpaksa mundur ke Taiwan dan menaklukkan pulau ini disebabkan mendapat sokongan Amerika Syarikat.

Di sini kita lihat,betapa bodohnya golongan nasionalis di China yang menjadi hamba yang dicucuk hidung ke sana ke mari oleh Amerika.Pemimpin mereka diarah melancarkan perang saudara, membunuh sesama sendiri tanpa mahu berfikir mengapa perlu membunuh saudara Cina mereka sendiri padahal mereka baru sahaja memenangi perang antiJepun? Apabila kalah dengan golongan Komunis, mereka disediakan tempat di Taiwan oleh Amerika.

THE HIDDEN HAND MEMPERGUNAKAN KAOMINTANG UNTUK MENGGULINGKAN MONARKI CHINA, APABILA TIDAK DIPERLUKAN, KOUMINTANG DIHALAU KE TAIWAN UNTUK MEMBERI LALUAN KEPADA KOMUNIS IAITU CABANG KEPADA ZIONIS ANTARABANGSA UNTUK MEMEGANG CHINA.

Inilah kisah orang-orang Cina yang ditipu,dipergunakan dan dimanipulasikan oleh Yahudi.

Di dalam dunia yang global ini,'pop culture' mengatakan terdapat dua bangsa yang pandai memanipulasikan wang. Pertama bangsa Yahudi, mereka adalah bangsa yang pandai menggunakan wang untuk mencapai kekayaan.

Segala penipuan dan penyelewengan berkaitan wang adalah 'hasil seni' mereka. 1001 satu teknik riba dan menghasilkan hutang adalah diterokai dan dicipta oleh pakar-pakar kewangan mereka.

"Biar aku keluar dan menguasai wang negara-negara dan aku tidak memperdulikan siapa sahaja yang menulis undang-undangnya" - Mayer Amschel Rothschild

Amerika adalah pangkalan teragung The Hidden Hand di mana sebelum ini dipegang oleh British. Segala sistem kewangannya bukanlah di tangan orang-orang Amerika berkulit putih atau dari keturunan Caucasian Eropah, tetapi Yahudi yang dahulunya duduk sekhemah dengan orang-orang Arab di padang pasir sambil merenung unta sedang minum air di oasis.

"Ajar rakyat Amerika yang angkuh itu dan jajah mereka semula." - Nathan Mayer Rothschild

Rakyat Amerika yang 'innocent' adalah korban mudah yang menyeronokkan bagi para penyembah Iblis Kabbalah-Yahudi.





Ke-2 adalah bangsa China. Mereka diketahui oleh sejarah adalah orang pertama yang memperkenalkan duit kertas di mana sebelum itu kerajaan-kerajaan di dunia menggunakan syiling logam untuk berurusniaga.

Perniagaan adalah budaya mereka.Orang paling bodoh dikalangan mereka pun tetap mempunyai impian untuk memiliki perniagaan sendiri. Bangsa China juga adalah bangsa yang gemar berfikir dan menyelesaikan masalah kehidupan dengan cara yang paling ringkas dan praktikal walaupun kadang-kadang cara tersebut tidak dapat diterima dengan akal yang sihat.

Kini bangsa Cina menguasai ekonomi di kebanyakan negara yang menjadi minoriti kepada mereka seperti Indonesia, Malaysia dan juga Thailand. Siapa orang terkaya di Malaysia? Keupayaan mereka untuk mengesan peluang perniagaan telah terbukti bertahun-tahun.

Wang adalah dewa mereka yang sebenar.Simbol wang berbentuk bebola di dalam bekas berbentuk sampan kecil adalah 'dewa tersembunyi' orang-orang China. Begitu juga dewa kucing yang melambai-lambai aura kekayaan juga adalah sembahan orang-orang Cina moden.


Situasi orang-orang Cina di Malaysia dalam menguasai ekonomi adalah sama dengan peranan Yahudi dalam memegang ekonomi Amerika. INI TELAH LAMA DIKETAHUI OLEH THE HIDDEN HAND.

The Li Bloodline V




-Kekejaman Komunis Di China

-Kekejaman Komunis di Malaya

-Sifat dan tabiat orang Cina di Malaysia

-Siapa sahabat MALAYu dari kalangan Cina?

-Musuh orang MALAYu dari kalangan Cina

-Cina yang tertipu dengan Yahudi dan mengapa MALAYu bencikan Yahudi

-Cina kaya yang tinggal di banglo-banglo di atas bukit

-Plan Freemasonry ke atas Cina dan MALAYu

-Dua bangsa bersahabat baik

-Siapakah yang memisahkan 2 bangsa sahabat di Laut China Selatan?

-Pergaduhan dua sahabat pada 13 Mei 1969

-Misteri hubungan Cina dan MALAYu


Google Project Glass

Leave it to the deep pockets of Google to introduce these Borg-like glasses as part of a project it calls "Project Glass." Someday soon, we'll be wearing these augmented reality specs, giving us a heads-up display with which to see the output of our Android smartphones. Or so says Google. On the gorgeous models Google presented, these weirdo glasses don't look half bad. This all seems quite futuristic, but might I interject a quick question? Does this mean we can't ever get away from screens, eschewing actual interaction - and the real world - for an environment where image overlays are important, or even necessary?

Biarkan poket Google untuk memperkenalkan gelas seperti Borg ini sebagai sebahagian daripada projek itu sebagai "Projek Kaca." Suatu hari nanti tidak lama lagi, kita akan memakai ini ciri-ciri komputer realiti diperkukuhkan, memberi kita paparan kepala-up untuk melihat output telefon pintar Android kami. Atau kata Google. Pada model cantik Google dibentangkan, gelas orang yg luar biasa ini tidak kelihatan 1/2 buruk. Ini semua seolah-olah agak futuristik, tetapi saya mungkin mencelah masalah cepat? Adakah ini bermakna kita boleh tidak pernah mendapatkan jauh dari skrin, eschewing interaksi sebenar - dan dunia nyata untuk persekitaran di mana lapisan imej penting, atau bahkan perlu? (More information)

'Don't let yourself by the Train'


VIDEO: NATO, CIA, Mossad Cuba Merosakkan Syria & Timur Tengah

The following is a video compilation of reports from various alternative media journalists about the real goings-on in Syria. We can see clearly who are the real terrorists in Syria and on this planet.

This is a real life example of foreign (read western) forces subverting another less powerful sovereign nation (read Syria) through covert means, aided by treacherous local groups, among others. It has already occurred in Libya and now they are doing the same thing to Syria. Now transpose that to what has happened recently in our country (read Bersih) and try to connect the dots. And it has no connection to democracy, free and fair election, etc. Did the so-called "democratic" western coalition bring democracy, or even a semblance of it, to the targeted Muslim nations? We all know the answer to that. We may suffer the same fate if we are not careful.

Berikut adalah himpunan video laporan dari pelbagai media alternatif wartawan mengenai sebenar kejadian yg aneh di Syria. Kita dapat melihat dengan jelas yang adalah pengganas sebenar di Syria dan di atas planet ini. Ini adalah contoh kehidupan sebenar asing (baca barat) daya yang cuba 1 lagi negara yang kurang berkuasa berdaulat (baca Syria) melalui cara rahsia, dibantu oleh kumpulan-kumpulan tempatan khianat, antara lain. Ia telah berlaku di Libya dan sekarang mereka melakukan perkara yang sama ke Syria. Sekarang alihan bahawa apa yang telah berlaku baru-baru ini di negara kita (baca Bersih) dan cuba untuk menyambung titik. Dan ia mempunyai tidak berkaitan dengan demokrasi, pilihan raya bebas dan adil, dan sebagainya. Adakah apa yang dikenali sebagai "demokrasi" pakatan barat membawa demokrasi, atau bahkan mustahak, negara-negara Islam yang disasarkan? Kita semua tahu jawapan itu. Kita boleh mengalami nasib yang sama jika kita tidak berhati-hati . . .

Source: YouTube


LiquidMetal iPhone

With reports of the upcoming iPhone running rampant, one talented designer decided to show us what a LiquidMetal iPhone might look like. The result is this spectacular rendering, depicting the new iPhone with a larger widescreen, virtual home button and that weird new metal with its otherworldly characteristics.

To enjoy the full complement of pics from all angles, take a look at the full LiquidMetal iPhone gallery of this beautiful concept, which might be surprisingly close to the actual iPhone's appearance when it's delivered to its fanatical customers.

Dengan laporan iPhone akan datang berlari berleluasa, salah seorang pereka berbakat memutuskan untuk menunjukkan kepada kita betapa iPhone LiquidMetal mungkin kelihatan seperti. Keputusan ini terjemahan menakjubkan, menggambarkan iPhone baru dengan yang lebih besar skrin lebar, rumah butang maya dan bahawa logam baru yang aneh dengan ciri-ciri rohani.

Untuk menikmati lengkap Foto dari semua sudut, mengambil lihat galeri iPhone penuh LiquidMetal konsep ini indah, yang mungkin akan mengejutkan dekat dengan kemunculan iPhone sebenar apabila ia dihantar kepada pelanggan fanatik.

Wish U Were here babe . . .

Message: Wish.You.Were.Here ~ Pink.Floyd.1WORLD human Right Community Sharing 2012. Pink Floyd merupakan sebuah band rock Inggeris yang mencapai kejayaan antarabangsa dengan muzik rock progresif dan Psychedelic mereka ditandakan oleh penggunaan lyrics falsafah, eksperimen-eksperiman sonik, dan huraikan menunjukkan hidup. Salah satu kumpulan rock yang paling komersil yang berjaya dan berpengaruh dalam sejarah muzik popular, mereka telah menjual lebih 200 juta album di seluruh dunia, termasuk 74. 5 juta unit yang disahkan di Amerika Syarikat. (Pink Floyd were an English rock band that achieved international success with their progressive and psychedelic rock music marked by the use of philosophical lyrics, sonic experimentation, and elaborate live shows. One of the most commercially successful and influential rock groups in the history of popular music, they have sold over 200 million albums worldwide, including 74. 5 million certified units in the United States). layan bebe 'Have a nice day n Enjoy the Music!!! Time Of video: 04:59 . . . the video explains the rest.

Wish U Were here . . .

Dedicated to all the AMAZING Egyptian men and women behind the peaceful protests.  Many thanks to Channel 4 News, PBS, Daily News Egypt, CBS, Al Masry Al Youm, Al Jazeera, HBO, Newsweek, Russia Today, Associated Press and IBN for the footage. Songwriters: Kanye West, Malik Jones, Dexter Mills, Jeff Bhasker, Jay Jenkins Producers: Kanye West, Jeff Bhasker Recorders: Andrew Dawson, Anthony Kilhoffer Keyboards: Jeff Bhasker. Background vocals: Mr Hudson, Tony Williams Mix engineer: Manny Marroquin Assistant engineers: Christian Plata, Erik Madrid Artist: Kanye West. Time Of video: 04:03

The video explains the rest . . .

'Don't let yourself by the Train'

AMARAN: video ini mengandungi adegan bahawa sesetengah penonton mungkin di dapati sangat meresahkan. Budi bicara penonton yang waras dinasihatkan. Apabila anda melihat kemarahan manifesting diri mereka di depan mata anda sendiri, maka tidak mengabaikan sebab mengapa kita telah dimaklumkan tentang mereka. Masa kita sedang berjalan dan kita terperangkap dalam kehidupan DUNIAWI, wahai insan insaflah kita mengabaikan akan menyembah Allah Subhanahuwa Ta’ala, sebelum terlambat! 

WARNING: This video contains scenes that some viewers may find upsetting. Sensible viewer discretion is advised. When you see these Signs manifesting themselves in front of your very own eyes, then dont ignore the reason why we have been informed about them . . . our time is running out and we are trapped in our mundane lives ignoring the immense honour of worshipping God Almighty ‘Allah Subhanahuwa Ta’ala’ before it's too late! Time Of video: 10:00. The video explains the rest . . .

Remember: "Don't let yourself left by the Train"

Our Responsibility @GOLDMINE 1WORLD Community Should Render Back the trusts to those to Whom they Due: (@18 Group Of people) Poor People, Orphan, Single Mother, Single Father, Student, Low In Come, Jobless, Disable, Patient, Old Citizen, Prisoner, Bankruptcy, FARMER, Fishermen, RICH People, All RACES, All Country And All Government In theWhole WORLD. theWORLD for free! New WORLD Principle:  ASSETProperty "It's NOT For SALE, It's Not For Bought, It's FREE!:  *Free House *Free Car * Free Education: College, University. *Free ELETRICAL GOODs: Air Con, PC Laptops, Home Theatre. *Free FURNITURE: Sofa Set, Bed Set, Sauna Bath, Kitchen Cabinet, Dining Table. *Free Vacation: Travelling Around the WORLD, Holiday, HAJ, UMRAH, NOW EveryONE CAN Fly, Hotels. *Free Life Insurance: (Free Hospital Fund, Free Funeral Fund, Free Death Fund, Free Pension Fund).

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...